Termékek Menü

HOGYAN VÁLASSZUK KI A MOTORKERÉKPÁR ABRONCSNYOMÁSÁT?

HOGYAN VÁLASSZUK KI A MOTORKERÉKPÁR ABRONCSNYOMÁSÁT?

A gumiabroncsok helyes nyomásának beállítása rendkívül fontos téma, bár sok motoros gyakran figyelmen kívül hagyja

A gumiabroncsok helyes nyomásának beállítása rendkívül fontos téma, bár sok motoros gyakran figyelmen kívül hagyja

A megfelelően megválasztott nyomás nemcsak a biztonság, hanem a motorkerékpár kezelhetősége, a vezetési kényelem és a gumikopás mértéke szempontjából is fontos. Akkor is bajba kerülhetünk, ha motorunk abroncsnyomása túl alacsony és túl magas. Ezért rendszeres ellenőrzése az egyik alapvető szerviztevékenység, amelyre minden motorosnak emlékeznie kell.


Mindig hideg abroncson mérjük le a gumiabroncsot, azaz indulás előtt professzionális nyomásmérővel (kézi vagy elektronikus). Milyen gyakran ellenőrizzük a nyomást? Minél gyakrabban, annál jobb. Ideális esetben ezt minden utazás előtt meg kell tennie. A mérést mindenképpen hosszabb, például több hetes motorkerékpár-megállás után kell elvégezni. Ami a motorkerékpárok első és hátsó abroncsaira beállítandó nyomásértékeket illeti, ez a téma néhány mondatban összefoglalható. Pontosan a motorkerékpár gyártója által javasolt módon, figyelembe véve a gumiabroncs gyártójának ajánlásait is. Az információk a jármű szervizkönyvében vagy a motorkerékpár lengőkarjára leggyakrabban elhelyezett matricán találhatók. Néha a gyártó más nyomásértékeket ajánl egyedül vezetéskor és eltérő nyomásértékeket nagyobb terhelés esetén, utassal vezetés közben. A gumiabroncs gyártója pedig meghatározza az adott gumiabroncshoz megengedett legnagyobb nyomásértéket.


Ahelyett, hogy ismeretlen szerzők kijelentéseire hagyatkozna a motoros fórumokon, meghallgatná a kollégák tanácsait, vagy saját maga kísérletezne a nyomásbeállítással, jobb, ha egyszerűen megbízik a motorkerékpárok és abroncsok gyártásában és tesztelésében részt vevő, képzett mérnökök csapatában. Ki tudja jobban náluk? 100%-ig biztosak lehetünk abban, hogy a gyártók által ajánlott nyomásértékek az egyedüliek, és nem érdemes kísérletezni.


Végül a kifejezetten extrém körülményekre tervezett versenyabroncsok esetében kicsit bonyolultabb a téma. A versenypályán gyakran szabályozzuk a forró abroncs nyomását. A professzionális fűtőtakaróknál információval rendelkezünk a gumik hőmérsékletéről és ez alapján egy egyszerű képletből ki tudjuk számítani a megfelelő nyomást adott körülmények között. Érdemes megjegyezni, mert a hideg és a meleg gumiabroncs nyomása jelentősen eltér egymástól.